La famiglia Grappa. De familie als marketinginstrument.

Berta, Poli, Nonino, Inga, Nardini, Marolo. Een op het oog willekeurig rijtje namen van grappa-producenten.

Maar wanneer je het rijtje nog eens leest, valt misschien op dat het allemaal achternamen zijn. Familienamen. Families met een rijke historie. En dat willen ze laten weten.

In een eerdere blog (hier te lezen) maakte ik al een vergelijking tussen grappa en likeur, met een dikke knipoog wel. Limoncello maken kan iedereen, even Googlen en je vindt pagina’s vol “how to’s”. Maar zélf grappa maken is niet vanzelfsprekend, zelfs gevaarlijk (ethanol is niet altijd je beste vriend) als je de kennis niet hebt. Kennis die jaren kost om op te bouwen.

Van oudsher is grappa een product van wijnboeren die een betere besteding van hun uitgeperste druiven zagen. Grappa bestaat dan ook al honderden jaren en de kennis van grappa maken werd van generatie op generatie overgedragen. En daarin lijken de grappa-producenten een manier te zien om hun autoriteit op het gebied van distillatie te tonen.

Ongeacht in welke van bovenstaande grappa-families je je verdiept, je zult vooral een verhaal lezen van familiewaarden, generaties, ambacht en ervaring.

Poli bijvoorbeeld toont een stamboom (hier te zien) op hun website waarbij op zijn minst de suggestie gewekt wordt dat de grappa-geschiedenis al in 1400 begon. Algemeen wordt aangenomen dat de eerste grappa zo aan het eind van de 18e eeuw werd gemaakt, maar dat terzijde. 

De geschiedenis van Marolo (zie de biografie) is wat bescheidener en vertelt het verhaal van ‘vader en zoon’.  Nardini dan. Zij vallen terug op twee eeuwen ervaring sinds ze in 1779 zijn opgericht op de Ponte Vecchio in Bassano del Grappa en ondertussen zeven generaties verder zijn. 

De vier generaties Berta worden mooi weergegeven in een mix van oude, vergeelde foto’s uit een grijs verleden en een hip Youtube-filmpje, hiernaast te zien.

Lorenzo Inga is ook al weer de vijfde generatie van een familie die sinds 1832 grappa maakt. Hij heeft me ooit eens verteld dat hij al op zijn vijfde met zijn vader meeging naar de distilleerderij en grappa proefde. Hoezo met de paplepel ingegoten?

En misschien wel het mooiste voorbeeld dat ‘family sells’ is de familie Nonino.Nonino grappa

Niet alleen op hun website maar ook op veel producten zie je de kracht van de familie. Vader en zoon, maar vooral ook de (knappe) dochters. Een mooie manier om zich extra te onderscheiden in de mannenwereld van de grappa-productie.

Grappa is een bij wet beschermd product en komt per definitie uit Italië. Maar dan nog zijn er grofweg 130 producenten actief. Het aanbod en de concurrentie zijn dus groot.
Je vakmanschap tonen door te laten zien dat je geen eendagsvlieg bent, lijkt dan ook een beproefd recept.

 

 

Op deze website kun je een 25-tal grappa's kopen van vier befaamde families. Namelijk Poli, Berta, Lorenzo Inga en Nardini.
Je vindt ze hier: grappa per merk.

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je de nieuwste nieuwtjes als eerste ontvangen?

Oh, en maak je geen zorgen, ook wij hebben een hekel aan spam!